Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Οι δώδεκα απόστολοι...

Η λέξη «απόστολος» στην ελληνική γλώσσα σημαίνει απεσταλμένος. Ο όρος αυτός στα πρώτα χρόνια της αποστολικής Εκκλησίας δηλώνει ένα νέο θεσμό που η αντίστοιχή του λέξη στα αραμαϊκά είναι το Šᾰlihᾰ. Οι απόστολοι του Κυρίου είναι δώδεκα. Ο αριθμός αυτός για τους Χριστιανούς καταλήγει ταυτόσημη προσωνυμία του ονόματος απόστολοι και προσδίδει εσχατολογικό χαρακτήρα στο...
αξίωμά τους.
Οι ευαγγελιστές αναφέρονται στα ονόματα των δώδεκα αποστόλων με μικρές διαφορές:


Ματθαίος
Μάρκος
Λουκάς
Ιωάννης
1
Σίμων ο Πέτρος Βαριωνάς (του Ιωνά)
Σίμων ο Πέτρος
Σίμων ο Πέτρος
Σίμων ή Κηφάς του Ιωνά από Βησθαϊδά
2
Ανδρέας
Ανδρέας
Ανδρέας
Ανδρέας του Ιωνά από Βησθαϊδά
3
Ιάκωβος του Ζεβεδαίου
Ιάκωβος του Ζεβεδαίου, Βοανεργές
Ιάκωβος του Ζεβεδαίου
Ιάκωβος
4
Ιωάννης του Ζεβεδαίου
Ιωάννης του Ζεβεδαίου, Βοανεργές
Ιωάννης του Ζεβεδαίου
Ιωάννης
5
Φίλιππος
Φίλιππος
Φίλιππος
Φίλιππος από Βησθαϊδά
6
Βαρθολομαίος
Βαρθολομαίος
Βαρθολομαίος
Ναθαναήλ από Κανά
7
Θωμάς
Θωμάς
Θωμάς
Θωμάς ο Δίδυμος
8
Ματθαίος ο τελώνης
Ματθαίος ή Λευίς του Αλφαίου ο τελώνης
Ματθαίος ή Λευίς ο τελώνης

9
Ιάκωβος του Αλφαίου
Ιάκωβος του Αλφαίου
Ιάκωβος του Αλφαίου

10
Λεββαίος ή Θαδδαίος
Θαδδαίος
Ιούδας του Ιακώβου

11
Σίμων ο Κανανίτης
Σίμων ο Κανανίτης
Σίμων ο Ζηλωτής

12
Ιούδας ο Ισκαριώτης
Ιούδας ο Ισκαριώτης
Ιούδας ο Ισκαριώτης
Ιούδας του Σίμωνος ο Ισκαριώτης
Ο Χριστός κάλεσε αρχικά τους δώδεκα σε διαφορετικές φάσεις του έργου Του. Μαζί με αυτούς δημιουργήθηκε κι ένας ευρύτερος κύκλος μαθητών που αυξανόταν με την πάροδο του χρόνου. Υπήρξε μια περίοδος προπαρασκευαστική και ακολούθησε η πρώτη αποστολή όπου τους δόθηκε η δύναμη να θεραπεύουν τις ασθένειες, και να διώχνουν τα δαιμόνια. Μετά από την Ανάσταση ο Χριστός παρουσιάσθηκε ενώπιον των έντεκα και τους εξουσιοδότησε στη νέα τους αποστολή: να κηρύξουν σε όλα τα έθνη, βαπτίζοντας στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Αργότερα τη δωδέκατη θέση του Ιούδα του Ισκαριώτη την πήρε ο Ματθίας με τον εξής τρόπο. Από τη συγκέντρωση εκατόν είκοσι περίπου μαθητών, προτάθηκαν δύο που ξεχώριζαν ως οι καταλληλότεροι: ο Ιωσήφ ο επονομαζόμενος Βαρσαββάς ή Ιούστος καθώς και ο Ματθίας. Κατόπιν όλοι οι παρευρισκόμενοι προσευχήθηκαν στο Θεό να τους υποδείξει τον καταλληλότερο και στη κλήρωση που ακολούθησε βγήκε ο όνομα του Ματθία.
Η στιγμή που σηματοδοτεί και την αρχή της αποστολής τους, είναι η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος. Ήταν ένα πολύ σημαντικό γεγονός όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για τους απλούς ανθρώπους που είτε ήταν μέλη της εκκλησίας είτε έδειχναν ενδιαφέρον για αυτά που κήρυτταν.
Ο θεσμός των δώδεκα άρχισε να δέχεται πλήματα από την όλο και ισχυρότερη παρουσία και τη δράση του αποστόλου Παύλου. Ο ίδιος θεωρούσε πως θα έπρεπε να συγκαταλέγονται ανάμεσα στους αποστόλους μεταξύ άλλων ο Βαρνάβας και ο αδερφόθεος Ιάκωβος. Ουσιαστικά όμως ο θεσμός δέχεται πλήγμα με το θάνατο του Ιακώβου γύρω στο 42 - 44 μ.Χ. Από τότε ξεκίνησε για τη χριστιανική εκκλησία ο θεσμός των επισκόπων.
(από apollonios)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails