Ειδική κοινωνική κατηγορία αστέγων καθιερώνεται με
νομοθετική ρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση, όπως προκύπτει από την απάντηση του
υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Μάρκου Μπόλαρη, σε ερώτηση των
βουλευτών της Δημοκρατικής Αριστεράς Φώτη Κουβέλη, Θανάση Λεβέντη, Νίκου
Τσούκαλη και Γρηγόρη Ψαριανού.
Με τη
νομοθετική ρύθμιση θα καθιερώνεται ειδική κοινωνική κατηγορία, υπό συγκεκριμένες
προϋποθέσεις, καθώς όπως διαπιστώνεται από στοιχεία που συγκεντρώνει το
υπουργείο, υπάρχει όχι μόνο ποσοτική αύξηση του...
φαινομένου (αριθμός ατόμων που αντιμετωπίζουν ή κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν πρόβλημα έλλειψης στέγης), όσο και ποιοτικής διαφοροποίησης, δηλαδή αλλαγή του παραδοσιακού προφίλ του αστέγου.Στην απάντησή του, ο υφυπουργός Υγείας αναφέρει ότι στις συνθήκες της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας, «το παραδοσιακό και εν πολλοίς στερεότυπο προφίλ του αστέγου, δηλαδή περιθωριοποιημένου ατόμου, μη δυνάμενου να προβάλει διεκδικητικά αιτήματα, έχει αρχίσει να αλλάζει. Πλάι στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (Ρομά, μετανάστες, αιτούντες άσυλο, θύματα κακοποίησης και trafficking, αποϊδρυματισμένοι, απροστάτευτοι ανήλικοι και ιδίως άτομα με ψυχικές διαταραχές και χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών), προστίθεται σταδιακά ένας αριθμός νεοάστεγων ατόμων, που βρίσκονται, αίφνης, αντιμέτωποι ταυτόχρονα με την ανεργία, την έλλειψη ή απώλεια ιδιόκτητης οικίας και την απουσία υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος»
φαινομένου (αριθμός ατόμων που αντιμετωπίζουν ή κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν πρόβλημα έλλειψης στέγης), όσο και ποιοτικής διαφοροποίησης, δηλαδή αλλαγή του παραδοσιακού προφίλ του αστέγου.Στην απάντησή του, ο υφυπουργός Υγείας αναφέρει ότι στις συνθήκες της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας, «το παραδοσιακό και εν πολλοίς στερεότυπο προφίλ του αστέγου, δηλαδή περιθωριοποιημένου ατόμου, μη δυνάμενου να προβάλει διεκδικητικά αιτήματα, έχει αρχίσει να αλλάζει. Πλάι στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (Ρομά, μετανάστες, αιτούντες άσυλο, θύματα κακοποίησης και trafficking, αποϊδρυματισμένοι, απροστάτευτοι ανήλικοι και ιδίως άτομα με ψυχικές διαταραχές και χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών), προστίθεται σταδιακά ένας αριθμός νεοάστεγων ατόμων, που βρίσκονται, αίφνης, αντιμέτωποι ταυτόχρονα με την ανεργία, την έλλειψη ή απώλεια ιδιόκτητης οικίας και την απουσία υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος»
Ο κ. Μπόλαρης αναφέρεται σε έρευνα που έγινε στις αρχές του 2009
από το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σε συνεργασία με τις Νομαρχιακές
Αυτοδιοικήσεις της χώρας, προκειμένου να καταγραφεί ο αριθμός των αστέγων και
που έδωσε ως αποτέλεσμα έναν αριθμό 21.126 ατόμων που ζουν στο δρόμο ή σε
καθεστώς μη ασφαλούς διαβίωσης (σύμφωνα με την ευρωπαϊκή τυπολογία ETHOS για
τους αστέγους). «Στην έρευνα αυτή δεν
είχε ανταποκριθεί το σύνολο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και επομένως τα
παραπάνω στατιστικά στοιχεία πιθανότατα υποτιμούσαν τις πραγματικές διαστάσεις
του προβλήματος» σημειώνει ο υφυπουργός Υγείας.
Για τους λόγους αυτούς το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής
Αλληλεγγύης έχει ξεκινήσει προσπάθεια αποτύπωσης του προβλήματος. Ήδη έχει
επικοινωνία με τους δημόσιους φορείς και φορείς της κοινωνίας των πολιτών που
δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα, προκειμένου να γίνει μια όσο το
δυνατόν πιο ενδελεχής καταγραφή του προβλήματος και αποτύπωσης της ποσοτικής
αύξησής τους και της ποιοτικής διαφοροποίησής τους. Όπως εξηγεί ο υφυπουργός, στη βάση των
στοιχείων που θα συγκεντρωθούν θα ξεκινήσει ανοιχτή διαβούλευση προκειμένου να
καταρτιστεί ένα ρεαλιστικό σχέδιο δράσης και στο πλαίσιο αυτό «θα
συμπεριληφθεί ως άξονας και η νομοθετική κατοχύρωση της έννοιας του αστέγου ως
ειδικής κατηγορίας με συγκεκριμένες
προϋποθέσεις».
Ο κ. Μπόλαρης
επισημαίνει επίσης ότι μετά από πρόσφατη τροποποίηση του κανονισμού του
Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, προέκυψαν νέες δυνατότητες για την
αξιοποίηση πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία, με σκοπό την παροχή υπηρεσιών
στέγασης και κοινωνικής στήριξης των αστέγων, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τη
βάση μιας ρεαλιστικής χρηματοδοτικής στήριξης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου
δράσης
Διακομματική
τροπολογία για την οικονομική εξυγίανση των Δήμων
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΙΚΟ ΤΣΟΥΚΑΛΗ
(ΔΗΜ.ΑΡ), ΛΑΜΠΡΟ ΜΙΧΟ (ΠΑΣΟΚ) ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΟ ΖΩΗ (ΝΔ)
Δύο σημαντικές τροπολογίες για την για την εξυγίανση των δήμων και των
περιφερειών, κατέθεσαν οι βουλευτές Νίκος Τσούκαλης (Δημοκρατική Αριστερά
Αχαΐας ) Λάμπρος Μίχος (ΠΑΣΟΚ. Β΄ Αθήνας) και Χρήστος Ζώης (ΝΔ Λαρίσης) στα
πλαίσια της συζήτησης στη βουλή του πολυνομοσχεδίου (Επείγουσες ρυθμίσεις που
αφορούν του μεσοπρόθεσμου πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015»
Όπως σημειώνουν στην εισηγητική τους έκθεση οι
τρείς βουλευτές, η εξυγίανση των υπερχρεωμένων δήμων και περιφερειών αποτελεί
κρίσιμο και επείγον θέμα για το νοικοκύρεμα των οικονομικών της τοπικής
αυτοδιοίκησης. Οι προϋποθέσεις και
η διαδικασία εφαρμογής του προγράμματος εξυγίανσης, όπως προβλέπονται από την
κατατεθείσα τροπολογία, θα βοηθήσει στην επίλυση μέρους του προβλήματος με την
επιφύλαξη όμως ότι η σχετική ρύθμιση θα πρέπει να εφαρμοσθεί με γρήγορες
διαδικασίες χωρίς γραφειοκρατικές και ανούσιες επιβαρύνσεις και
καθυστερήσεις.
Η
κατατεθείσα τροπολογία του άρθρου 2 προβλέπει τα
ακόλουθα:
«4. Οι συμβάσεις που
συνομολογούν οι Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα
δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, για τη
ρύθμιση των εν γένει οφειλών τους από χορηγηθέντα από το Ταμείο Παρακαταθηκών
και Δανείων δάνεια, με επιμήκυνση ή με τη χορήγηση νέου δανείου
(αναχρηματοδότηση) καθώς και οι συμβάσεις για τη ρύθμιση των πάσης αιτίας
υφισταμένων στο Τ. Π. και Δ. χρεωστικών ανοιγμάτων των δήμων και πρώην
κοινοτήτων, δεν υπόκεινται σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό
Συνέδριο. Δανειακές συμβάσεις που έχουν συναφθεί οποτεδήποτε μεταξύ του Ταμείου
Παρακαταθηκών και Δανείων και φορέων Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού και των
νομικών τους προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου θεωρούνται νομίμως
συναφθείσες.»
Οι τρείς βουλευτές προτείνουν επίσης στα πλαίσια της ίδιας τροπολογίας η
ρύθμιση σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες
οφειλές προς το Δημόσιο, η οποία θα βοηθήσει αναμφισβήτητα την τόνωση των
εσόδων, θα πρέπει να συμπεριλάβει τους
δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα. Προτείνεται (στο άρθρο 3, παράγραφος 8)
να προστεθεί η παρακάτω διάταξη «Οι
διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 3 έχουν ανάλογη εφαρμογή για τους Δήμους
και τα Νομικά πρόσωπα αυτών.»
Αναμένεται με ενδιαφέρον η κυβερνητική
ανταπόκριση.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου