(Μια πρώτη συμβολή στο διάλογο)
Γράφει ο Παναγιώτης Κατσούλης,
Αντινομάρχης.Η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου τολμά και δείχνει με τη μέχρι τώρα συνολική της πολιτική πως αντιλαμβάνεται αφ’ ενός μεν το μέγεθος και το βάθος του προβλήματος και αφετέρου πως έχει καταστεί συνείδηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτών ότι δεν μπορεί να αναβληθεί άλλο η επίλυσή του. Αναφέρομαι φυσικά στο πρόβλημα του ελληνικού κράτους. Σ’ αυτό το υπερσυγκεντρωτικό, το σπάταλο, το διεφθαρμένο, το γραφειοκρατικό, το αναποτελεσματικό....
κράτος, αυτό που πρέπει ν’ αλλάξει ριζικά και όχι να τοποθετηθεί στη θέση του ένα άλλο, «κατ’ εικόνα και ομοίωσή» του, δήθεν αποκεντρωμένο και αυτοδιοικούμενο και βέβαια σε ελλειπτική σχέση με την προστασία του δημόσιου συμφέροντος.
κράτος, αυτό που πρέπει ν’ αλλάξει ριζικά και όχι να τοποθετηθεί στη θέση του ένα άλλο, «κατ’ εικόνα και ομοίωσή» του, δήθεν αποκεντρωμένο και αυτοδιοικούμενο και βέβαια σε ελλειπτική σχέση με την προστασία του δημόσιου συμφέροντος.
Η νέα «καλλικράτεια αρχιτεκτονική» σε αυτό αποσκοπεί και εκεί αυστηρά θα κριθεί. Το κείμενο γενικών αρχών και θεωρητικών διακηρύξεων που πρόσφατα παρουσιάστηκε είναι τολμηρό και αποτελεί θετικό υπόδειγμα σε σχέση με την πολιτική που θα ακολουθηθεί στην αυτοδιοίκηση. Όμως διακατέχεται από ορισμένες πολιτικές ατολμίες, οι οποίες φρονώ πως τώρα είναι η κατάλληλη ώρα να επισημανθούν και αυτό θα πράξω για τις βασικότερες εξ αυτών μέσω τούτου του κειμένου. Ποιες είναι αυτές;
1ον) Διατηρούνται οι μορφές περιφερειακής κρατικής αποσυγκέντρωσης. Αναφέρομαι στις 6-7 νέες κρατικές υπέρ –περιφέρειες, οι οποίες χαρακτηρίζονται στο κείμενο ως «αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση». Αν θεσμοθετηθούν είναι πολύ πιθανό να επανεμφανιστούν τα τωρινά προβλήματα δυσλειτουργίας δήμων – Νομαρχιών – Περιφερειών, τα οποία μπορούν να αποβούν καταστροφικά εν όψει και της ήδη καθυστερημένης διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2007 – 2013.
2ον) Δεν αλλάζει η σύνθεση και τα γεωγραφικά όρια των σημερινών περιφερειών, παρ’ όλο που ορισμένες εξ αυτών έχουν κατά κοινή ομολογία χαρακτηρισθεί ως ανομοιογενείς και «προβληματικές» για να «σηκώσουν» το βάρος της νέας διοικητικής αρχιτεκτονικής και ενώ τα συνέδρια και οι αποφάσεις της ΕΝΑΕ επιζητούν μια νέα περιφερειακή δομή.
3η) Εξακολουθεί να υφίσταται η σύγχυση και η διάχυση αρμοδιοτήτων στην ιδιότυπη τριγωνική σχέση «κεντρικό κράτος – αιρετή περιφέρεια – διορισμένη περιφέρεια». Συγκεκριμένα αναφέρεται πως «οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις αναλαμβάνουν τις υπηρεσίες, τις αρμοδιότητες, τους πόρους των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που καταργούνται, εκτός από εκείνες που μεταφέρονται στους δήμους…με εξαίρεση εκείνες οι οποίες πρέπει να παραμείνουν στα αποκεντρωμένα όργανα του κράτους χάριν της ενότητας της κρατικής πολιτικής σε ολόκληρη την επικράτεια, όπως τα θέματα της χωροταξίας – πολεοδομίας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της δασικής ή της μεταναστευτικής πολιτικής». Η παραπάνω θέση βρίσκεται σε αντίφαση με άλλες θέσεις του κειμένου, όπου ορθά θεωρείται η νέα περιφερειακή δομή ως «ο βασικός πυλώνας του αναπτυξιακού προγραμματισμού», αλλά και γίνεται σωστός εντοπισμός των «προβληματικών αρμοδιοτήτων» των τωρινών Νομαρχιών, όταν αναφέρεται πως «οι αρμοδιότητες που δόθηκαν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση ήταν εξ αρχής σε μεγάλο βαθμό γραφειοκρατικού – διεκπεραιωτικού χαρακτήρα».
4η) Στο ζήτημα των πόρων είναι θετικές οι διατυπώσεις για «αναδιάταξη των πόρων του κρατικού προϋπολογισμού ώστε συγκεκριμένο ποσοστό να στηρίξει τη Νέα Αρχιτεκτονική», καθώς και για την «κοστολόγηση εκ των προτέρων των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων». Όμως το μοναδικό εντός του κειμένου μετρήσιμο σκέλος - αυτό δηλαδή των 4 δις € της μετεξέλιξης του προγράμματος «ΘΗΣΕΑ» σε «ΕΛΛΑΔΑ» - συνυπολογίζοντας σε αυτό το ποσό και τη χρηματοδοτική υποστήριξη της νέας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης καθίσταται φανερό πως οι προτεινόμενοι πόροι δεν επαρκούν.
Σε κάθε περίπτωση υπάρχει πολιτικός χρόνος για αποσαφηνίσεις και διορθώσεις. Όταν ορθά γίνεται λόγος για «μεταρρύθμιση μόνιμου χαρακτήρα», τότε οι διαφορετικές απόψεις και προσεγγίσεις είναι αναγκαίες. Η νέα αντίληψη για την άσκηση της εξουσίας δεν μπορεί να γίνει με τα παλαιά και κατεδαφιστέα υλικά και η χώρα σε μια περίοδο που ο κοινωνικός και οικονομικός της ιστός είναι αποδιαρθρωμένος χρειάζεται συνεκτικές και αποτελεσματικές πολιτικές.
Εξ άλλου δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας, ότι η αρχιτεκτονική του Καλλικράτη σχετίζονταν με ενοποιήσεις χώρων αρχαιολογικής σημασίας και όχι με διοικητικές οντότητες που σχετίζονται άμεσα με την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.
Μεσολόγγι 20 Ιανουαρίου 2010
2 σχόλια:
Πάντα στις κουβέντες του ο Αντινομάρχης Πάνος Κατσούλης ήταν και είναι μετρημένος και κρατάει ίσες αποστάσεις από όλους και όλα...
Χαίρωμαι σαν υπάρχουν τέτοιοι Άνθρωποι στον τόπο μας που μπορούμε να εμπιστευθούμε τις απόψεις τους...
Είναι δε παρήγορο πως μεσ' στον κυκεώνα του ψεύδους και της διαφθοράς , να υπάρχουν τέτοια άτομα που λάμπουν με την παρουσία τους στο πολιτικό στερέωμα του τόπου μας , αλλά συγχρόνως κάθε στιγμή αποδεικνύουν εμπράκτως την αγάπη στον τόπο μας...
αυτό το άρθρο μπήκε λίγο μετα και είναι C(L)opy paste στο Messsolonghinews
Δημοσίευση σχολίου