Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2011

Η ελληνική πραγματικότητα της Μεταφυσικής (μέρος 1ο)

Ζούμε σε μια χώρα που έχει μακραίωνη παράδοση στο χώρο της μεταφυσικής και της εναλλακτικής σκέψης. Οποιοσδήποτε κάνει μια μικρή μόνο αναζήτηση στην περιοχή του, θα ανακαλύψει παραδόσεις και μαρτυρίες για μια σειρά από μεταφυσικά φαινόμενα οι οποίες αν συγκεντρώνονταν θα μπορούσαν να αποτελέσουν το υλικό για πολλούς τόμους μιας φορτεανής μελέτης.
Παράλληλα, ζούμε σε μια χώρα που διαθέτει εξαιρετικά ισχυρό το θρησκευτικό φρόνημα, το οποίο με τη σειρά του επηρεάζει καθοριστικά τον τρόπο με τον οποίο κανείς "βλέπει" τη μεταφυσική, η μελέτη της...
οποίας δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη, τουλάχιστον όχι συγκρίσιμη με χώρες του εξωτερικού, όπως είναι η Αμερική και η Μεγάλη Βρετανία και κυρίως μάλιστα η τελευταία. Ωστόσο, υπάρχουν μερικά περιοδικά, ιστοσελίδες, εκπομπές και κοινότητες γενικότερα που μελετούν το χώρο και παρουσιάζουν από μικρή έως αρκετή κινητικότητα, προσπαθώντας να φέρουν σε επαφή το ευρύ κοινό με το δύσκολο χώρο της εναλλακτικής σκέψης.
Σκοπός του σημερινού άρθρου είναι να παρουσιάσει μερικές γενικές σκέψεις μου γύρω από την εναλλακτική αναζήτηση στην Ελλάδα και να επισημάνει κάποια πράγματα που εγώ προσωπικά θεωρώ σημαντικά. Θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η συμμετοχή των αναγνωστών μου στην συζήτηση που θα ακολουθήσει.

Είναι για όλους η Μεταφυσική;
Εάν η απάντηση έπρεπε να δοθεί μονολεκτικά, τότε σαφώς και θα ήταν "όχι". Ο σημαντικότερος ίσως λόγος είναι ότι η Μεταφυσική αναγκάζει τον άνθρωπο να αναθεωρήσει τον κόσμο που ο ίδιος έχει αποδεχτεί ως πραγματικό και μοναδικό, χωρίς να του παρουσιάζει απτές αποδείξεις. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο, γιατί από τη μία οι αποδείξεις υπάρχουν αλλά έχουν ατομική μόνο αξία, από την άλλη έχει σημασία επίσης το τι θεωρεί ο καθένας ως απόδειξη. Η όποια εμπειρία μου, μου έχει δείξει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι ερμηνεύουν τις αποδείξεις με τον ίδιο τρόπο που οι Εβραίοι περίμεναν από τον Ιησού να δείξει τη θεότητά του: κατέβα από το Σταυρό για να σε πιστέψουμε. στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, η φωτισμένη διάνοια αποδεικνύει τη φώτισή της ανεβαίνοντας και όχι κατεβαίνοντας από τον όποιο Σταυρό.
Από την άλλη, δεν σημαίνει πως κανείς πρέπει αδιαμαρτύρητα να δέχεται οτιδήποτε του σερβίρεται. Πολλοί εσωτεριστές διδάσκουν ότι ο καθένας μας πρέπει να αμφιβάλει ακόμα και για τις ίδιες του τις εμπειρίες, να τις υποβάλει σε λογική θεώρηση και να περιμένει. Ας μην ξεχνάμε πως στο υλικό πεδίο ισχύουν οι νόμοι που έχουν καθοριστεί για αυτό και ας μην περιμένουμε το θαύμα να εκδηλωθεί όπως η εμφάνιση του Θεού στο όρος Σινά, με αστραπές και βροντές.
Μια άλλη πλευρά είναι ο βαθμός της δεκτικότητας του καθενός. Από την καθημερινή μας εμπειρία όλοι έχουμε διαπιστώσει ότι ο κάθε άνθρωπος δεν είναι δεκτικός στο οτιδήποτε, ακόμα και αν του προσφερθούν οι αποδείξεις που θέλει, στο βαθμό που κάτι τέτοιο είναι δυνατό. Όπως υπάρχουν στελέχη στα μικρόβια που είναι ανθετικά σε αντιβιώσεις, έτσι υπάρχουν και άνθρωποι που θα πίστευαν στο Θεό ή στους εξωγήινους μόνο αν τους έβλεπαν μπροστά τους. Ο ισορροπημένος μεταφυσικός, δεν είναι εκείνος που δέχεται το οτιδήποτε ισχυρίζονται οι άλλοι αλλά ούτε και το απορρίπτει. Για εκείνον είναι ιδιαίτερα σημαντικό το ότι υπάρχει ένας αριθμός ανθρώπων που μοιράζονται κοινές εμπειρίες και ψάχνοντας προσπαθεί να φτάσει στη ρίζα των πραγμάτων, να εντοπίσει ομοιότητες και συμβολισμούς και να τα αναγάγει όλα αυτά τα φαινόμενα σε μια κοινή αρχή. Με τον τρόπο αυτό καταλήγει σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα χωρίς υστερισμούς και ενθουσιασμούς και χωρίς τετελεσμένα. Από αυτή την πλευρά, η Ψυχολογία και η σύγχρονη Φυσική αποτελούν ίσως τις πλέον μεταφυσικές επιστήμες.
Μια άλλη παράμετρος αυτού του τελευταίου είναι πως η δεκτικότητα του καθενός δεν εξαρτάται μόνο από τις προσωπικές του εμπειρίες αλλά από μια σειρά άλλων παραγόντων για τις οποίες έχει μιλήσει ο Εσωτερισμός πολλούς αιώνες νωρίτερα από την επίσημη Ψυχολογία και την κβαντομηχανική, αποτελώντας το θεμέλιο και το ξεκίνημα αυτών των επιστημών αλλά και πολλών άλλων. Στο σημείο αυτό είναι που ενώνεται η Επιστήμη με τη "Μαγεία" με ισορροπημένο τρόπο και χωρίς ακρότητες. Γιατί αν η λογική επικρατήσει σε όλους τους χώρους πολλοί θα διαπιστώσουν ότι η ύπαρξη του αιθερικού σώματος δεν απειλεί σε τίποτα την επιστήμη και ούτε και αποτελεί προσβολή της Λογικής καθ' οποιονδήποτε τρόπο. Έχω την αίσθηση ότι η ιατρική θα ανακαλύψει το σώμα αυτό και νέοι ορίζοντες θα ανοιχτούν μπροστά της.

Η διαστρέβλωση της Εσωτερικής Γνώσης
Αυτή μπορεί να χωριστεί σε συνειδητή και μη συνειδητή. Στην πρώτη περίπτωση ένας ή περισσότεροι απατεώνες διαστρεβλώνουν τη γνώση με πλήρη επίγνωση του τι κάνουν, ενώ στη δεύτερη "ου γαρ οίδασι τι ποιούσι". Η δαιμονοποίηση της αρχαίας σοφίας από τυφλούς ιερωμένους αλλά και η αμαύρωση του χριστιανισμού από ορισμένους νεοεθνικούς, θα μπορούσε να εντάσσεται στη μια ή στην άλλη κατηγορία. Με αυτό το ζήτημα θα ασχοληθούμε αργότερα.
Η εκρηκτική ανάπτυξη της Πληροφορίας, που οδήγησε στη δημιουργία και γιγάντωση του διαδικτύου, προσέφερε στον οποιονδήποτε τη δυνατότητα να μοιραστεί πολυποίκιλες γνώσεις με τον υπόλοιπο πλανήτη, ακόμη και αρκετές από αυτές που για αιώνες χαρακτηρίζονταν ως απαγορευμένες. Μαζί με όλα αυτά, δημιουργήθηκαν και κοινότητες που έθεσαν ως σκοπό τους τη μελέτη της Μεταφυσικής, βρίσκοντας συμπαραστάτες σε έντυπα μέσα και σε κάθε λογής άλλες δραστηριότητες, ακολουθώντας τη μακραίωνη, χαμένη στο χρόνο τάση του ανθρώπου να οργανώνεται σε ομάδες με κοινό σχέδιο δράσης, στόχους και ιδανικά. Εάν η παράδοση αυτή όμως είναι μακραίωνη, το ίδιο αιωνόβια είναι και η τάση του ανθρώπου να επιθυμεί κέρδος μέσα από αυτές τις διαδικασίες, υλικό και μη.
Δεν θα ήμουν καθόλου ισοπεδωτικός εάν ισχυριζόμουν ότι οι περισσότερες ομάδες, αν και όχι όλες, λειτουργούν με βάση το κέρδος, την αναγνωσιμότητα και κάθε λογής άλλα οφέλη, μπροστά στα οποία, σε ακραίες περιπτώσεις, δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν κάθε είδους μέσο απάτης, από αυτά που κατά καιρούς έχουμε δει δημοσιοποιημένα σε εφημερίδες και τηλεοπτικά δελτία. Ως αποτέλεσμα τούτου, δεν είναι λίγες οι φορές που μια Εσωτερική γνώση "τραβιέται" στα άκρα, προκειμένου να γίνει περισσότερο ελκυστική για το κοινό, το οποίο δεν έχει τη δυνατότητα να αντιληφθεί την υπερβολή. Αυτό συνιστά μια απαράδεκτη διαστρέβλωση για εμπορικούς λόγους, η οποία σε μερικές περιπτώσεις μπορεί επίσης να γίνει μη συνειδητά αλλά εξαιτίας της άγνοιας και της δεισιδαιμονίας του παρουσιαστή της.
Ένας από τους λόγους που απομακρύνθηκα από ομάδες και σταμάτησα να προμηθεύομαι περιοδικά και όλα τα σχετικά ήταν αυτός ακριβώς που προανέφερα. Διότι στην προσωπική μου εσωτερική αναζήτηση γέμιζαν το δρόμο με τα ζιζάνια της παραπληροφόρησης και, αν μη τι άλλο, ο δρόμος εκείνου που ειλικρινά ψάχνει απαντήσεις, πρέπει να είναι όσο το δυνατό καθαρός. Ωστόσο, επειδή στη ζωή υπάρχει μια δύναμη που μπορεί να μετατρέψει τα πάντα προς όφελός μας, η "μαθητεία" μου σε περιοδικά και ομάδες, με βοήθησε να κατανοήσω πολλά πράγματα, κυρίως σχετικά με τη μυστικότητα που συνοδεύει τις Εσωτερικές γνώσεις. Εκείνος που είναι πραγματικός γνώστης των πραγμάτων, ξέρει καλά πως υπάρχουν γνώσεις που δεν πρέπει να αποκαλύπτονται στον οποιονδήποτε. Τις γνώσεις αυτές διακριτικά τις αποσιωπεί, χωρίς να διακατέχεται από καμία ανόητη μυστικοπάθεια, απλά τις αποκρύπτει με τρόπο που δεν γίνεται αντιληπτός, μέχρι να τις μεταδόσει εκεί που πρέπει. Ο "επαγγελματίας" της μεταφυσικής, όμως, φροντίζει να τονίσει ότι δεν μπορεί να μιλήσει και να αποκαλύψει πράγματα, στοχεύοντας στην περιέργεια του αναγνωστικού κοινού, το οποίο θα τον τοποθετήσει σε μια θέση γνώσης που δεν του αξίζει, απλά και μόνο διότι και ο ίδιος ακόμα δεν ξέρει κυριολεκτικά τι του γίνεται. Ενώ ο μύστης αποκρύπτει κάποια πράγματα διότι θα μπορούσαν να καταστούν επικίνδυνα στα χέρια του αδαούς και, σε αντίθεση με τον επαγγελματία, δεν προσφέρει τη γνώση του προκειμένου να έχει προσωπικό όφελος με οποιονδήποτε τρόπο.
Βλέπω σε περιοδικά και ιστοσελίδες με απλοχεριά να προσφέρονται Τυπικά, Ονόματα Δύναμης και ένα σωρό άλλα πράγματα. Όλα αυτά είναι σαν τα σπίρτα στα χέρια ενός μωρού παιδιού: μπορούν να προκαλέσουν ακόμη και πυρκαγιά, έστω και να τα Τυπικά δεν είναι ολοκληρωμένα (στην πραγματικότητα για αυτό το λόγο μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα) ή έστω και αν τα Ονόματα Δύναμης δεν είναι αυτά ακριβώς που χρησιμοποιούνται από εκείνους που ξέρουν. Το σοβαρό κοινό θα πρέπει να ξέρει ότι κανείς δεν πρόκειται να κάνει τα εντυπωσιακά εκείνα κόλπα που έκανε ο Γκάνταλφ στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών και αν αυτός είναι ο σκοπός του, τότε μάλλον πήρε λάθος δρόμο στη ζωή.

Ο εντυπωσιασμός
Ένας ακόμη λόγος, πέραν της εμπορικής εκμετάλλευσης, για τον οποίο η ελληνική (και όχι μόνο) Μεταφυσική αναζήτηση έχει παρεξηγηθεί δικαιολογημένα, είναι εξαιτίας του εντυπωσιασμού που προσπαθεί να προκαλέσει στο κοινό. Συγγνώμη αλλά τη λογική του "εκεί φάνηκε ένα φάντασμα, ας σπεύσουμε όλοι να το δούμε", δεν μπορώ να την καταλάβω. Δεν είναι κακό να παρουσιάζει κανείς τους τόπους στους οποίους έχουν αναφερθεί μεταφυσικά φαινόμενα και περίεργη δραστηριότητα αλλά ο Μεταφυσικός Τουρισμός έχω την εντύπωση ότι δεν προσφέρει τίποτε άλλο παρά εύκολο κέρδος σε επιτήδειους.
Όπως επίσης δεν μπορώ να καταλάβω την τάση που υπάρχει στον ελληνικό χώρο προς την υπερβολή. Δεν χρειάζεται να ψάχνουμε παντού το μυστήριο, αυτό είναι σίγουρο ότι υπάρχει, όσο σίγουρο είναι ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει και καθόλου. Η Λογική είναι μια από τις δυνάμεις κατανόησης του κόσμου και δεν θα πρέπει να την παραβλέπουμε. Αντίθετα, πρώτα από όλα επιστρατεύουμε αυτή και μετά όλους τους άλλους τρόπους. Στα περισσότερα πράγματα της ελληνικής μεταφυσικής αναζήτησης η Λογική αυτή δεν υπάρχει, αντίθετα τεχνιέντως επιχειρείται να αντικατασταθεί από τη δεισιδαιμονία. Οφείλουμε να έχουμε ανοιχτό μυαλό αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει με ισοπεδωτικό τρόπο. Δεν σημαίνει πως τα δεχόμαστε όλα μόνο και μόνο επειδή ζούμε σε ένα σύμπαν σχεδόν άπειρων δυνατοτήτων.
Το πιο απλό που θα μπορούσα να κάνω, θα ήταν να καλλιεργήσω το προφίλ του βαθιά χωμένου στον Εσωτερισμό, εκείνου που κατέχει μια σειρά από σημαντικές μυστικές γνώσεις και γράφοντας με ανάλογο τρόπο με εκείνον που βλέπω σε περιοδικά να προσπαθήσω να εντυπωσιάσω το κοινό μου. Κάτι τέτοιο όμως δεν ανήκει στις επιθυμίες μου, καθώς δηλώνω ότι υπάρχουν θέματα και παράμετροι που δεν κατέχω και δεν είναι λίγες οι φορές που από το ιστολόγιό μου έχω ζητήσει τη συνδρομή ανθρώπων που γνωρίζουν κάτι παραπάνω, να με διαφωτίσουν κι εμένα. Οι προσωπικές μου εμπειρίες, όσο λίγες ή πολλές και αν είναι, έχουν σχετική αξία και αποκλειστικά και μόνο για μένα. Όταν τις παραθέτω, δεν είναι για εντυπωσιασμό αλλά για να στηρίξουν κάτι που λέω και για να προσπαθήσουμε να τις μελετήσουμε στην ευρεία τους κλίμακα και όχι στη στενά προσωπική. Αντίθετα, έχει πάρει το μάτι μου διάφορους "ειδήμονες" να μιλούν με στόμφο για τους πειραματισμούς τους με την Κουνταλίνι και το Ταντρικό Σεξ και το πόσο δειευρύνθηκε η συνείδησή τους μετά από αυτό. Συγχωρείστε με και πάλι αλλά δεν με πείθουν ότι γνωρίζουν στο ελάχιστο τι είναι η Κουνταλίνι. Μια μικρή αλλά διεισδυτική ματιά σε άλλα τους άρθρα, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές αλλά και το αναληθές.
Αποτέλεσμα όλης αυτής της διαστρέβλωσης είναι η αυξανόμενη δυσπιστία του κοινού, το οποίο δεν έχει κανένα άδικο. Διότι θεωρεί με αυτά που διαβάζει ότι η Μεταφυσική είναι το πεδίο του παραλογισμού και του κενού εντυπωσιασμού και ως εκ τούτου την απορρίπτει.
(συνεχίζεται)
(από kemanakh)

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails