Η επιτομή της διαπλοκής και της κοροϊδίας αποκαλύπτεται από το πόρισμα του ΣΔΟΕ για τις δύο κύριες συμβάσεις και τις δεκάδες τροποποιήσεις που ακολούθησαν για την προμήθεια των τεσσάρων νέων υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιοτέρων που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό.
Το θέμα μπορεί να βρίσκεται σήμερα στην...
προκαταρκτική επιτροπή της Βουλής και στη διαρκή Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής, που ανέλαβε χρέη εξεταστικής, αλλά την πλήρη εικόνα της κατάστασης που επικρατούσε την αποδίδει πλήρως ο πρώτος έλεγχος που έκανε το ΣΔΟΕ.
προκαταρκτική επιτροπή της Βουλής και στη διαρκή Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής, που ανέλαβε χρέη εξεταστικής, αλλά την πλήρη εικόνα της κατάστασης που επικρατούσε την αποδίδει πλήρως ο πρώτος έλεγχος που έκανε το ΣΔΟΕ.
Η πρώτη παράγραφος της σελίδας 78 είναι χαρακτηριστική των πρακτικών που ακολουθήθηκαν τόσο από τους τεχνοκράτες Γερμανούς όσο και από κάποιες ελληνικές υπηρεσίες, καθώς και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Οπως αναγράφεται από τα μέλη της επιχειρησιακής διεύθυνσης ειδικών υποθέσεων Αθηνών του ΣΔΟΕ:
«Διαπιστώθηκαν: έκδοση τιμολογίων από ινδική επιχείρηση και από επιχειρήσεις που εδρεύουν στα νησιά Caracao και Ολλανδικές Αντίλες, σε Λιβερία και Κύπρο προς τα ελληνικά ναυπηγεία, ύψους περίπου 5.500.000 ευρώ για την παροχή υπηρεσιών. Δεδομένου ότι οι προσφερόμενες υπηρεσίες δημιουργούν βάσιμες υποψίες ότι δεν παρασχέθηκαν ποτέ, είναι διερευνητέα η εικονικότητα των ανωτέρω φορολογικών στοιχείων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι μεταξύ των προσφερομένων υπηρεσιών είναι η προώθηση των εταιρικών συμφερόντων των Ελληνικών Ναυπηγείων στη Βολιβία, χώρα που δεν διαθέτει ως γνωστόν θάλασσα, ενώ ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στο γεγονός ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία αμφισβητούν συγκεκριμένες συναλλαγές με τις ανωτέρω αλλοδαπές επιχειρήσεις και τα χρήματα των τιμολογίων αποστέλλονταν σε τραπεζικό λογαριασμό στην Αυστρία».
Το τραγικότερο όλων είναι ότι η παραπάνω αποκάλυψη του ΣΔΟΕ ωχριά μπροστά στα όσα περιγράφονται πριν και μετά τη συγκεκριμένη σελίδα.
Στην πορισματική αναφορά αναγράφεται ότι στην κύρια σύμβαση της αναβάθμισης των παλαιών υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού προκύπτουν μεταξύ άλλων: χειρόγραφα με συμπληρωμένες τιμές σε επίσημο έγγραφο σύμβασης, ελλείψεις δικαιολογητικών για αυξομειώσεις τιμών έπειτα από τροποποιήσεις που έγιναν στις 31-12-2003, τελευταία ημέρα του χρόνου, καθώς και στις 12-12-2005.
Εκεί που κυριολεκτικά «χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα», είναι στις συμβάσεις αντισταθμιστικών οφελών. Τις αρχικές είχαν υπογράψει, στις 14 Φεβρουαρίου του 2000, από την πλευρά των γερμανικών κατασκευαστριών εταιρειών, HDW και Ferrostaal, οι Hans Dieter Muhlenbeck, Dr. Stephan Gehlhoff, Mr. Walter Freidag και Knut Von Detten και από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Αμυνας ο γενικός διευθυντής Εξοπλισμών Γιάννης Σμπώκος. Προβλεπόταν να επενδυθούν ή να ανατεθεί έργο σε ελληνικές βιομηχανίες, αξίας περίπου 282 εκατομμυρίων ευρώ. Τα χρήματα αυτά, φυσικά, δεν θα έβγαιναν από τα κέρδη των κατασκευαστριών εταιρειών. Είχαν χρεωθεί στις τιμές που συμφωνήθηκαν τόσο για την κατασκευή των τεσσάρων νέων υποβρυχίων τύπου 214 όσο και στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τριών παλαιοτέρων τύπου 209. Δηλαδή είναι χρήματα που πλήρωσε η Ελλάδα και θα έπρεπε να επιστραφούν υπό τη μορφή επενδύσεων, τεχνογνωσίας και έργου.
Σύμφωνα με την πορισματική αναφορά, προβλέπονταν προγράμματα από κοινού κατασκευής υποβρυχίων στα Ελληνικά Ναυπηγεία, απόκτηση από τα ναυπηγεία υποδομών, μεταφορά τεχνολογίας, κατασκευή σιδηροδρομικών βαγονιών, παροχή πλοιαρίων και μεταφορά τεχνογνωσίας σε ελληνικές εταιρείες για την κατασκευή υλικών και συστημάτων με σκοπό εξαγωγές που θα εξασφάλιζαν οι κατασκευάστριες εταιρείες. Σύμφωνα με τα έγγραφα που έδωσε στο ΣΔΟΕ η διεύθυνση Εξοπλισμών του υπουργείου Αμυνας, από τα δέκα κύρια προγράμματα -κάθε ένα από αυτά έχει δεκάδες μικρότερα υποπρογράμματα- έχουν υλοποιηθεί σε ποσοστό 100% τα επτά. Το πρόγραμμα κοινής κατασκευής των υποβρυχίων, αξίας 57,6 εκατομμυρίων ευρώ, έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό 35,46%, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει τα προγράμματα κατασκευής βαγονιών αξίας 40,9 εκατομμυρίων και η παροχή φουσκωτών πλοιαρίων, αξίας 1,6 εκατομμυρίου.
Αυτά σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς από την έρευνα της ειδικής υπηρεσίας του ΣΔΟΕ πρόεκυψε ότι:
1. Ενας αριθμός υποπρογραμμάτων, που το υπουργείο έχει θεωρήσει ως αντισταθμιστικά, δεν διαθέτει όλα τα απαιτούμενα από την κύρια σύμβαση δικαιολογητικά.
2. Εργα που έχουν χρεωθεί ως αντισταθμιστικά, από την έρευνα προκύπτει ότι δεν είχαν καμία σχέση με τα προγράμματα των υποβρυχίων.
3. Οι κατασκευές που έγιναν στα Ναυπηγεία όσο αυτά ήταν ελληνικά χρεώθηκαν ως αντισταθμιστικά από τη γερμανική εταιρεία HDW.
4. Το ποσόν των 63,1 εκατομμυρίων ευρώ χρεώθηκε ως πάγιος εξοπλισμός στα Ναυπηγεία χωρίς να έχει προσκομιστεί κανένα φορολογικό στοιχείο ή κάποιο άλλο έγγραφο.
5. Στα χαρτιά του υπουργείου Αμυνας έχουν καταγραφεί ότι δύο ελληνικές εταιρείες έχουν κάνει έργο αξίας 73,5 εκατομμυρίων, ενώ έχουν εκτελεστεί και τιμολογηθεί έργα αξίας μόνο 50,4 εκατομμυρίων.
6. Σε πολλές περιπτώσεις, που το ΣΔΟΕ ζήτησε από το υπουργείο Αμυνας στοιχεία για προγράμματα αντισταθμιστικών, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να μη δοθεί στους ελεγκτές η δυνατότητα να διενεργήσουν επιτόπιο έλεγχο.
7. Εγγραφα συμβάσεων με κρατική αμυντική βιομηχανία, δεν φέρουν υπογραφές όλων των μελών των επιτροπών και σχεδόν όλα δεν έχουν υπογραφές των συμβαλλομένων εταιρειών.
8. Τέσσερις ημέρες πριν τα Ελληνικά Ναυπηγεία πουληθούν στη γερμανική HDW, τροποποιείται η αρχική σύμβαση αντισταθμιστικών. Εκεί παρουσιάζεται το φαινόμενο η τροποποίηση νούμερο 4 να προηγείται της τροποποίησης νούμερο 1. Επίσης, η αναγραφόμενη αξία των αντισταθμιστικών δεν συμφωνεί με αυτή που αναγράφεται στους πίνακες που έχει στείλει στο ΣΔΟΕ το υπουργείο Αμυνας. Η διαφορά είναι της τάξης των 150 εκατομμυρίων ευρώ.
9. Εταιρείες που μπήκαν στο πρόγραμμα εκ των υστέρων και δεκάδες επιτροπές παραλαβών με τα ίδια μέλη που δεν επιτρέπεται από το νόμο.
10. Σε αρκετές περιπτώσεις το υπουργείο Αμυνας θεωρεί ανεκτέλεστες συμβάσεις που, όπως αποδεικνύεται από τα έγγραφα, έχουν ολοκληρωθεί, έχουν πιστωθεί και έχουν πληρωθεί κανονικά από τις κατασκευάστριες εταιρείες.
11. Τέλος, σουηδική εταιρεία που είχε ενδιαφερθεί για την κατασκευή των υποβρυχίων με πολύ χαμηλότερη τιμή από αυτή που ζητούσαν οι Γερμανοί, αναγκάστηκε να αποσυρθεί κατόπιν πιέσεων που δέχθηκε. Σαν αντάλλαγμα προς τους Σουηδούς δόθηκε το πρόγραμμα του ιπτάμενου ραντάρ. Λίγους μήνες μετά η σουηδική εταιρεία αγοράστηκε από τους Γερμανούς και συγκεκριμένα από την HDW.
Εν ολίγοις, ένα μεγάλο μέρος των αντισταθμιστικών δεν έχει υλοποιηθεί ή έχει υλοποιηθεί αλλά δεν έχει χρεωθεί ή απλά είναι κοροϊδία, με ό,τι σημαίνει αυτό. *
(από enet)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου