Πυρηνική απειλή εξ ανατολών, πυρηνικά… μέτρα εκ δυσμών
Γράφει η Σοφία Βούλτεψη
Ξεκαθαρίστηκε επίσης ότι η Επιτροπή είναι η μόνη επίσημη Δημόσια Αρχή που έχει την ευθύνη της ενημέρωσης. Σωστά. Αλλά οφείλουν να μας ενημερώσουν και για τους κινδύνους που προέρχονται από την Τουρκία, την Βουλγαρία και αλλού.
Και η κυβέρνηση, αντί να συνεδριάζει με αντικείμενο την… Ιαπωνία, θα πρέπει να μας πει σε τι ενέργειες σκοπεύει να προβεί (ήδη η Γερμανία αποφάσισε να αναστείλει το πρόγραμμα λειτουργίας των παλαιών αντιδραστήρων της) προκειμένου να εμποδιστεί η κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου.
Πρόκειται για ένα ζήτημα πολύ σοβαρό, πολύ σοβαρότερο ίσως και από την επερχόμενη 25η Μαρτίου και το βαρύ δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας. Και οπωσδήποτε, το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την ίδια σοβαρότητα. Διότι η χώρα φαίνεται ότι κάθεται πάνω σε δύο πυρηνικά μανιτάρια – το πραγματικό και το δημοσιονομικό. Να αντιμετωπίζει δύο είδους πυρηνικές απειλές – μία εξ ανατολών και μία εκ δυσμών.
Για την πρώτη δεν κάνουμε τίποτε, για την δεύτερη έχουμε αναλάβει σοβαρές δεσμεύσεις.
Στο δημοσιονομικό «πυρηνικό» μέτωπο, με την 25η Μαρτίου μπροστά και με το σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δις ευρώ αντιμέτωπο με τις γνωστές δυσκολίες καταγραφής, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσπαθεί να ολοκληρώσει το προσχέδιο του Μεσοπρόθεσμου Στρατηγικού Δημοσιονομικού Πλαισίου για να έχει κάτι να παρουσιάσει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Η κυβέρνηση γνωρίζει πως στις 25 Μαρτίου δεν μπορεί να εμφανιστεί με άδεια χέρια. Έτσι, το σχέδιο που προβλέπει επιπλέον μέτρα ύψους 19 δις ευρώ για την τριετία 2012-2014 ή 22 δις ευρώ μέχρι και το 2015, θα ανακοινωθεί εγκαίρως, προκειμένου να παρουσιαστεί στην Σύνοδο Κορυφής.
Παρά το κλίμα αισιοδοξίας που επικρατεί και το οποίο μετέφερε χθες ο πρωθυπουργός στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, οι εγγενείς αδυναμίες δεν αντιμετωπίζονται εύκολα, ενώ και το ίδιο το προσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα που η υλοποίησή τους κάθε άλλο παρά απλή είναι.
Οι δεσμεύσεις, που παραμένουν στον αέρα, αναμένεται να προκαλέσουν νέο κύκλο αντιδράσεων, καθώς περιλαμβάνουν το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου, την αναδιάρθρωση (αλλά τι σημαίνει αυτό;) των κρατικών επιχειρήσεων, το λουκέτο σε φορείς του δημοσίου που έχει αποφασιστεί εδώ και κάτι χρόνια, το ασφαλιστικό, το φορολογικό, η μείωση των δαπανών υγείας, αλλά και περικοπές στο κοινωνικό κράτος και αλλαγές στις δημόσιες επενδύσεις.
Όσον αφορά στην δέσμευση για αποκρατικοποιήσεις της τάξης των 50 δις ευρώ, είναι σαφές ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις και τα ποσοστά που διατηρεί το κράτος σε κάποιες από αυτές, ελάχιστο κομμάτι των 50 δις ευρώ μπορούν να καλύψουν.
Δεν υπάρχει επομένως αμφιβολία ότι θα πουληθεί δημόσια ακίνητη περιουσία, που, όπως ανακοινώθηκε, θα έχει καταγραφεί μέχρι τον Ιούνιο, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν καταγραφεί και τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία που δεν έχουν μεγάλη εμπορική αξία, αλλά μπορούν να αξιοποιηθούν με την μορφή της εμπορικής εκμετάλλευσης.
Επιστρέφουμε, όμως, έτσι στην πρόσφατη συζήτηση και στην μελέτη (του Νοεμβρίου 2010) του ΙΣΤΑΜΕ, από όπου προκύπτει ότι το 40% της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου έχει καταπατηθεί, για το 22% υπάρχουν ελλιπή στοιχεία, ενώ είναι γνωστό μόνο το 15% της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
Και μπορεί η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου να πιστεύεται ότι ξεπερνά τα 300 δις ευρώ – μόνο η αξία της ακίνητης περιουσίας της ΚΕΔ υπολογίζεται στα 272 δις ευρώ – αλλά υπάρχουν σειρά παραγόντων που στις περισσότερες περιπτώσεις καθιστούν σχεδόν αδύνατη την αξιοποίησή της.
Την ίδια ώρα – και παρά τις αποφάσεις του Eurogroup, που ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε χθες «μήνυμα ασφαλείας» προς τις αγορές – το spread του 10ετούς ελληνικού ομολόγου έπεφτε μόνο κατά 8 μονάδες βάσης, παραμένοντας στις 961. Κάτι που δείχνει ότι η Ελλάδα θα δυσκολευτεί πολύ να βγει στις αγορές.
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση συνεχίζει να μιλά για τη «μεγάλη και νικηφόρα μάχη» των Βρυξελλών – αν και ο κ. Παπανδρέου υπενθύμισε ότι «ο αγώνας συνεχίζεται».
Εμφάνισε μάλιστα ως ελληνική επιτυχία το γεγονός ότι δεν υιοθετήθηκε η γερμανική πρόταση για αλλαγή των Συνταγμάτων των χωρών-μελών, ώστε να συμπεριληφθεί σ’ αυτά περιοριστικός δημοσιονομικός κανόνας για υποχρεωτική συγκράτηση των ελλειμμάτων κάτω ενός συγκεκριμένου ορίου.
Ο πυρηνικός εφιάλτης επιστρέφει στον κόσμο, αλλά μέχρι στιγμής η Αθήνα δεν έχει προχωρήσει σε οποιαδήποτε αντίδραση σχετικά με την εκ μέρους της Τουρκίας κατασκευή πυρηνικών μονάδων, μία από τις οποίες, αυτή του Ακούγιου, σε σεισμογενή περιοχή και πολύ κοντά στη χώρα μας.
Στην χώρα μας, το θέμα «αντιμετωπίστηκε» χθες με μια σύσκεψη της...
υπουργού Παιδείας κ. Άννας Διαμαντοπούλου με την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενεργείας, όπου διαπιστώθηκε ότι… δεν κινδυνεύουμε από την Ιαπωνία! Όπως ανακοινώθηκε, το πρόβλημα της Ιαπωνίας είναι τοπικού χαρακτήρα, αλλά «παρακολουθείται στενά» από την Ελληνική Επιτροπή. Στην χώρα μας, το θέμα «αντιμετωπίστηκε» χθες με μια σύσκεψη της...
Ξεκαθαρίστηκε επίσης ότι η Επιτροπή είναι η μόνη επίσημη Δημόσια Αρχή που έχει την ευθύνη της ενημέρωσης. Σωστά. Αλλά οφείλουν να μας ενημερώσουν και για τους κινδύνους που προέρχονται από την Τουρκία, την Βουλγαρία και αλλού.
Και η κυβέρνηση, αντί να συνεδριάζει με αντικείμενο την… Ιαπωνία, θα πρέπει να μας πει σε τι ενέργειες σκοπεύει να προβεί (ήδη η Γερμανία αποφάσισε να αναστείλει το πρόγραμμα λειτουργίας των παλαιών αντιδραστήρων της) προκειμένου να εμποδιστεί η κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου.
Πρόκειται για ένα ζήτημα πολύ σοβαρό, πολύ σοβαρότερο ίσως και από την επερχόμενη 25η Μαρτίου και το βαρύ δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας. Και οπωσδήποτε, το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την ίδια σοβαρότητα. Διότι η χώρα φαίνεται ότι κάθεται πάνω σε δύο πυρηνικά μανιτάρια – το πραγματικό και το δημοσιονομικό. Να αντιμετωπίζει δύο είδους πυρηνικές απειλές – μία εξ ανατολών και μία εκ δυσμών.
Για την πρώτη δεν κάνουμε τίποτε, για την δεύτερη έχουμε αναλάβει σοβαρές δεσμεύσεις.
Στο δημοσιονομικό «πυρηνικό» μέτωπο, με την 25η Μαρτίου μπροστά και με το σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων ύψους 50 δις ευρώ αντιμέτωπο με τις γνωστές δυσκολίες καταγραφής, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προσπαθεί να ολοκληρώσει το προσχέδιο του Μεσοπρόθεσμου Στρατηγικού Δημοσιονομικού Πλαισίου για να έχει κάτι να παρουσιάσει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Η κυβέρνηση γνωρίζει πως στις 25 Μαρτίου δεν μπορεί να εμφανιστεί με άδεια χέρια. Έτσι, το σχέδιο που προβλέπει επιπλέον μέτρα ύψους 19 δις ευρώ για την τριετία 2012-2014 ή 22 δις ευρώ μέχρι και το 2015, θα ανακοινωθεί εγκαίρως, προκειμένου να παρουσιαστεί στην Σύνοδο Κορυφής.
Παρά το κλίμα αισιοδοξίας που επικρατεί και το οποίο μετέφερε χθες ο πρωθυπουργός στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, οι εγγενείς αδυναμίες δεν αντιμετωπίζονται εύκολα, ενώ και το ίδιο το προσχέδιο περιλαμβάνει μέτρα που η υλοποίησή τους κάθε άλλο παρά απλή είναι.
Οι δεσμεύσεις, που παραμένουν στον αέρα, αναμένεται να προκαλέσουν νέο κύκλο αντιδράσεων, καθώς περιλαμβάνουν το ενιαίο μισθολόγιο του Δημοσίου, την αναδιάρθρωση (αλλά τι σημαίνει αυτό;) των κρατικών επιχειρήσεων, το λουκέτο σε φορείς του δημοσίου που έχει αποφασιστεί εδώ και κάτι χρόνια, το ασφαλιστικό, το φορολογικό, η μείωση των δαπανών υγείας, αλλά και περικοπές στο κοινωνικό κράτος και αλλαγές στις δημόσιες επενδύσεις.
Όσον αφορά στην δέσμευση για αποκρατικοποιήσεις της τάξης των 50 δις ευρώ, είναι σαφές ότι οι δημόσιες επιχειρήσεις και τα ποσοστά που διατηρεί το κράτος σε κάποιες από αυτές, ελάχιστο κομμάτι των 50 δις ευρώ μπορούν να καλύψουν.
Δεν υπάρχει επομένως αμφιβολία ότι θα πουληθεί δημόσια ακίνητη περιουσία, που, όπως ανακοινώθηκε, θα έχει καταγραφεί μέχρι τον Ιούνιο, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν καταγραφεί και τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία που δεν έχουν μεγάλη εμπορική αξία, αλλά μπορούν να αξιοποιηθούν με την μορφή της εμπορικής εκμετάλλευσης.
Επιστρέφουμε, όμως, έτσι στην πρόσφατη συζήτηση και στην μελέτη (του Νοεμβρίου 2010) του ΙΣΤΑΜΕ, από όπου προκύπτει ότι το 40% της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου έχει καταπατηθεί, για το 22% υπάρχουν ελλιπή στοιχεία, ενώ είναι γνωστό μόνο το 15% της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
Και μπορεί η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου να πιστεύεται ότι ξεπερνά τα 300 δις ευρώ – μόνο η αξία της ακίνητης περιουσίας της ΚΕΔ υπολογίζεται στα 272 δις ευρώ – αλλά υπάρχουν σειρά παραγόντων που στις περισσότερες περιπτώσεις καθιστούν σχεδόν αδύνατη την αξιοποίησή της.
Την ίδια ώρα – και παρά τις αποφάσεις του Eurogroup, που ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε χθες «μήνυμα ασφαλείας» προς τις αγορές – το spread του 10ετούς ελληνικού ομολόγου έπεφτε μόνο κατά 8 μονάδες βάσης, παραμένοντας στις 961. Κάτι που δείχνει ότι η Ελλάδα θα δυσκολευτεί πολύ να βγει στις αγορές.
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση συνεχίζει να μιλά για τη «μεγάλη και νικηφόρα μάχη» των Βρυξελλών – αν και ο κ. Παπανδρέου υπενθύμισε ότι «ο αγώνας συνεχίζεται».
Εμφάνισε μάλιστα ως ελληνική επιτυχία το γεγονός ότι δεν υιοθετήθηκε η γερμανική πρόταση για αλλαγή των Συνταγμάτων των χωρών-μελών, ώστε να συμπεριληφθεί σ’ αυτά περιοριστικός δημοσιονομικός κανόνας για υποχρεωτική συγκράτηση των ελλειμμάτων κάτω ενός συγκεκριμένου ορίου.
(από elzoni)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου