Την Πράξη Εξουσιοδότησης NASA 2010 υπέγραψε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, καθορίζοντας τη νέα κατεύθυνση της αμερικανικής διαστημικής υπηρεσίας.
Πρόκειται για ένα νομοθετικό «πακέτο», το οποίο πέρασε από το Κογκρέσο την προηγούμενη εβδομάδα και επιφορτίζει τη NASA με τη διαχείριση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού μέχρι το 2020, και με την εκτόξευση ενός διαστημικού λεωφορείου το επόμενο έτος. Επίσης, η υπηρεσία αναλαμβάνει την....ανάπτυξη ενός πυραύλου για εξερευνητικές αποστολές πιο μακριά στο Διάστημα.
Η υπογραφή της Πράξης δίνει τέλος σε μία οκτάμηνη διαφωνία σχετικά με το μέλλον της NASA. Όπως είπε ο διευθυντής της υπηρεσίας, Τσαρλς Μπόλντεν: «οι ηγέτες του έθνους μας συγκεντρώθηκαν και ενέκριναν ένα σχέδιο για τη NASA, ένα το οποίο απαιτεί από εμάς να σκεφτούμε και να ενεργήσουμε με τόλμη, καθώς οδηγούμε την υπηρεσία μας στο μέλλον. Αυτή η νομοθεσία υποστηρίζει τα φιλόδοξα σχέδια του προέδρου για πρωτοπορία της NASA στην εξερεύνηση των νέων συνόρων στην καινοτομία και τις ανακαλύψεις».
Η πράξη αλλάζει δεδομένα σε πολλούς τομείς, και κυρίως σε αυτόν των επανδρωμένων πτήσεων, καθώς ένα από τα μέτρα της αφορά την επένδυση 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη και προώθηση των ιδιωτικών/ εμπορικών υπηρεσιών πληρώματος εντός των επόμενων τριών ετών. Το ποσό αυτό θα δώσει ώθηση στις ιδιωτικές εταιρείες να αναπτύξουν πυραύλους και σκάφη ικανά να μεταφέρουν αστροναύτες από και προς το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Επίσης, τερματίζεται το πρόγραμμα Constellation, το οποίο είχε δρομολογηθεί επί προεδρίας Μπους και προέβλεπε την επιστροφή στη Σελήνη με τη χρήση του νέου διαστημοπλοίου Orion και των πυραύλων Ares 1 και Ares 5. Το πρόγραμμα έχει κοστίσει ήδη 9 δισεκατομμύρια δολάρια, ωστόσο η τεχνογνωσία που κερδήθηκε θα αξιοποιηθεί σε αποστολές που στοχεύουν πολύ μακρύτερα από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, όπως σε αστεροειδείς και στον «Κόκκινο Πλανήτη».
Εντός των επομένων έξι ετών η NASA θα λάβει 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια για να ετοιμάσει έναν νέο πύραυλο, «βαρέων καθηκόντων» μέχρι τα τέλη του 2016.
Οι επικριτές της απόφασης αναφέρουν πως τα ποσά είναι πολύ πιθανόν να μην είναι επαρκή για τους προαναφερθέντες στόχους, αλλά όπως είπε ο γερουσιαστής Μπιλ Νέλσον, ένας από τους θερμότερους υποστηρικτές της Πράξης, «αν δεν μπορούμε να φτιάξουμε έναν νέο πύραυλο με 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί μετά από δαπάνες ύψους 9 δισεκατομμυρίων, τότε ίσως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε αν είμαστε ικανοί να φτιάξουμε πυραύλους γενικότερα».
Επιπροσθέτως, η NASA θα λάβει 19 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011, ποσό που θα επιτρέψει την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε άλλους τομείς, κάποιοι εκ των οποίων έχουν να κάνουν με παρατηρήσεις/ έρευνες στη Γη.
Επιτυχής η πρώτη πτήση του διαστημοπλάνου της Virgin Galactic
Την πρώτη του επιτυχή πτήση πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες το υποτροχιακό διαστημόπλοιο/ διαστημοπλάνο της Virgin Galactic, Enterprise. Το σκάφος μεταφέρθηκε σε ύψους 15.700 μέτρων από ένα αεροπλάνο και στη συνέχεια αφέθηκε για να πετάξει πίσω στην αεροδιαστημική βάση Μοχάβε.
Σύντομα το Enterprise θα ξεκινήσει τη μεταφορά τουριστών (που θα είναι ικανοί να πληρώσουν 200.000 δολάρια ανά πτήση) σε μικρά ταξίδια πάνω από την ατμόσφαιρα.
Πίσω από το όλο πρόγραμμα βρίσκεται ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Ρίτσαρντ Μπράνσον, που δήλωσε ότι «επρόκειτο για μία από τις πιο συναρπαστικές ημέρες στην ιστορία της Virgin…για πρώτη φορά από το 2004, που ξεκινήσαμε το πρόγραμμα, είδα το πρώτο επανδρωμένο ιδιωτικό διαστημόπλοιο να προσγειώνεται στον αεροδιάδρομο της βάσης Μοχάβε…ήταν μία ανεπανάληπτη στιγμή».
Η Virgin Galactic έχει λάβει ήδη προκαταβολές από 370 πελάτες που θέλουν να βιώσουν μερικά λεπτά έλλειψης βαρύτητας σε μία υποτροχιακή πτήση.
Το Enterprise βασίζεται στο, βραβευμένο με βραβείο X-Prize, SpaceShipOne, που έγραψε ιστορία το 2004, πετώντας σε ύψος 100 χιλιομέτρων δύο φορές εντός μίας περιόδου δύο εβδομάδων.
Πρόκειται για ένα νομοθετικό «πακέτο», το οποίο πέρασε από το Κογκρέσο την προηγούμενη εβδομάδα και επιφορτίζει τη NASA με τη διαχείριση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού μέχρι το 2020, και με την εκτόξευση ενός διαστημικού λεωφορείου το επόμενο έτος. Επίσης, η υπηρεσία αναλαμβάνει την....ανάπτυξη ενός πυραύλου για εξερευνητικές αποστολές πιο μακριά στο Διάστημα.
Η υπογραφή της Πράξης δίνει τέλος σε μία οκτάμηνη διαφωνία σχετικά με το μέλλον της NASA. Όπως είπε ο διευθυντής της υπηρεσίας, Τσαρλς Μπόλντεν: «οι ηγέτες του έθνους μας συγκεντρώθηκαν και ενέκριναν ένα σχέδιο για τη NASA, ένα το οποίο απαιτεί από εμάς να σκεφτούμε και να ενεργήσουμε με τόλμη, καθώς οδηγούμε την υπηρεσία μας στο μέλλον. Αυτή η νομοθεσία υποστηρίζει τα φιλόδοξα σχέδια του προέδρου για πρωτοπορία της NASA στην εξερεύνηση των νέων συνόρων στην καινοτομία και τις ανακαλύψεις».
Η πράξη αλλάζει δεδομένα σε πολλούς τομείς, και κυρίως σε αυτόν των επανδρωμένων πτήσεων, καθώς ένα από τα μέτρα της αφορά την επένδυση 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη και προώθηση των ιδιωτικών/ εμπορικών υπηρεσιών πληρώματος εντός των επόμενων τριών ετών. Το ποσό αυτό θα δώσει ώθηση στις ιδιωτικές εταιρείες να αναπτύξουν πυραύλους και σκάφη ικανά να μεταφέρουν αστροναύτες από και προς το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Επίσης, τερματίζεται το πρόγραμμα Constellation, το οποίο είχε δρομολογηθεί επί προεδρίας Μπους και προέβλεπε την επιστροφή στη Σελήνη με τη χρήση του νέου διαστημοπλοίου Orion και των πυραύλων Ares 1 και Ares 5. Το πρόγραμμα έχει κοστίσει ήδη 9 δισεκατομμύρια δολάρια, ωστόσο η τεχνογνωσία που κερδήθηκε θα αξιοποιηθεί σε αποστολές που στοχεύουν πολύ μακρύτερα από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, όπως σε αστεροειδείς και στον «Κόκκινο Πλανήτη».
Εντός των επομένων έξι ετών η NASA θα λάβει 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια για να ετοιμάσει έναν νέο πύραυλο, «βαρέων καθηκόντων» μέχρι τα τέλη του 2016.
Οι επικριτές της απόφασης αναφέρουν πως τα ποσά είναι πολύ πιθανόν να μην είναι επαρκή για τους προαναφερθέντες στόχους, αλλά όπως είπε ο γερουσιαστής Μπιλ Νέλσον, ένας από τους θερμότερους υποστηρικτές της Πράξης, «αν δεν μπορούμε να φτιάξουμε έναν νέο πύραυλο με 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί μετά από δαπάνες ύψους 9 δισεκατομμυρίων, τότε ίσως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε αν είμαστε ικανοί να φτιάξουμε πυραύλους γενικότερα».
Επιπροσθέτως, η NASA θα λάβει 19 δισεκατομμύρια δολάρια το 2011, ποσό που θα επιτρέψει την επέκταση των δραστηριοτήτων της σε άλλους τομείς, κάποιοι εκ των οποίων έχουν να κάνουν με παρατηρήσεις/ έρευνες στη Γη.
Επιτυχής η πρώτη πτήση του διαστημοπλάνου της Virgin Galactic
Την πρώτη του επιτυχή πτήση πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες το υποτροχιακό διαστημόπλοιο/ διαστημοπλάνο της Virgin Galactic, Enterprise. Το σκάφος μεταφέρθηκε σε ύψους 15.700 μέτρων από ένα αεροπλάνο και στη συνέχεια αφέθηκε για να πετάξει πίσω στην αεροδιαστημική βάση Μοχάβε.
Σύντομα το Enterprise θα ξεκινήσει τη μεταφορά τουριστών (που θα είναι ικανοί να πληρώσουν 200.000 δολάρια ανά πτήση) σε μικρά ταξίδια πάνω από την ατμόσφαιρα.
Πίσω από το όλο πρόγραμμα βρίσκεται ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Ρίτσαρντ Μπράνσον, που δήλωσε ότι «επρόκειτο για μία από τις πιο συναρπαστικές ημέρες στην ιστορία της Virgin…για πρώτη φορά από το 2004, που ξεκινήσαμε το πρόγραμμα, είδα το πρώτο επανδρωμένο ιδιωτικό διαστημόπλοιο να προσγειώνεται στον αεροδιάδρομο της βάσης Μοχάβε…ήταν μία ανεπανάληπτη στιγμή».
Η Virgin Galactic έχει λάβει ήδη προκαταβολές από 370 πελάτες που θέλουν να βιώσουν μερικά λεπτά έλλειψης βαρύτητας σε μία υποτροχιακή πτήση.
Το Enterprise βασίζεται στο, βραβευμένο με βραβείο X-Prize, SpaceShipOne, που έγραψε ιστορία το 2004, πετώντας σε ύψος 100 χιλιομέτρων δύο φορές εντός μίας περιόδου δύο εβδομάδων.
Νέες προσεγγίσεις στο ενδεχόμενο αποστολής στη Σελήνη
Παρά τον τερματισμό του προγράμματος Constellation, εξακολουθούν να εξετάζονται επιλογές για αποστολή επιστροφής στη Σελήνη.
Μία από αυτές, η οποία συζητάται από τη ρωσική, την ευρωπαϊκή και την αμερικανική διαστημική υπηρεσία, έχει να κάνει με την κατασκευή ενός μικρού σκάφους σε τροχιά (με «ναυπηγείο» το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό), και την αποστολή του στη Σελήνη ή και σε άλλους προορισμούς, όπως τους αστεροειδείς.
«Χρειαζόμαστε το θάρρος που απαιτείται για το ξεκίνημα μίας νέας εποχής» είπε η Σιμονέτα ντι Πίπο, επικεφαλής του ευρωπαϊκού τμήματος επανδρωμένων αποστολών.
«Η ιδέα είναι να ανεβάσουμε στο σταθμό αυτά που χρειάζονται για την αποστολή και μετά να συναρμολογήσουμε το σκάφος εκεί και να ξεκινήσουμε από τροχιά το ταξίδι για τη Σελήνη» συμπλήρωσε.
Ένα τέτοιο σκάφος μετά θα επέστρεφε στη Γη, αντί να γυρίσει στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
(από kathimerini, hassapis-peter)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου