H Γαλλία, η Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες άρχισαν μυστικές συνομιλίες για τις δυνατότητες συνδρομής που μπορούν να παράσχουν στην Ελλάδα καθώς ενισχύονται οι αμφιβολίες για την ικανότητα της χώρας να ελέγξει το έλλειμμα του προϋπολογισμού της. Σύμφωνα με αξιωματούχους από πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που μίλησαν κρατώντας την ανωνυμία τους, παρά τη δημόσια αποθάρρυνση των σχετικών προσδοκιών οι συνομιλίες έχουν αρχίσει. Προς το παρόν όμως δεν έχει ξεκαθαρίσει ούτε το σχήμα ούτε η κλίμακα ενός πιθανού πακέτου ευρωπαϊκής βοήθειας προς την Αθήνα.
«Μια ελληνική χρεοκοπία δεν είναι κάτι που θα βλέπαμε και πολλοί πιστεύουν ότι σε κάποιο στάδιο θα πρέπει να παρέμβουμε», δήλωσε οικονομικός αξιωματούχος της Ευρωζώνης που δεν ήθελε να μιλήσει δημόσια εξαιτίας της ευαισθησίας του θέματος. «Δεν πρέπει να φτάσουμε σε ένα εγχείρημα διάσωσης και ελπίζουμε ότι δεν θα φτάσουμε αλλά είναι προτιμότερο από μια στάση πληρωμών».
Ως προϋπόθεση για κάθε χορηγία βοήθειας οι Ευρωπαίοι φέρεται ότι θα ζητήσουν από την κεντροαριστερή ελληνική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου να παράσχει ένα λεπτομερέστερο πρόγραμμα για τον περιορισμό του ελληνικού δημοσιονομικού ελλείμματος που φτάνει το 12,7% του ΑΕΠ. Όπως επισημαίνουν Ευρωπαίοι αξιωματούχοι κανένα εγχείρημα διάσωσης δεν πρέπει να θέσει σε αμφισβήτηση την αξιοπιστία του ευρώ.
Η ελληνική δημοσιονομική κρίση αντιπροσωπεύει μια νέα μεγάλη δοκιμασία για το ενιαίο νόμισμα και έχει τροφοδοτήσει φημολογίες ότι η χώρα μπορεί να υποχρεωθεί να βγει από την Ευρωζώνη – σενάριο που η Αθήνα και οι άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες απορρίπτουν. Οι τελευταίες κινήσεις....
αντανακλούν τον συνεχιζόμενο σκεπτικισμό που κυριαρχεί μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης ως προς την πρακτική αξία των σχεδίων που εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση. Συγκεκριμένα ο στόχος της ελληνικής κυβέρνησης για τον περιορισμό του ελλείμματος στο 3% του ΑΕΠ έως το 2012 θεωρείται μη ρεαλιστικός από ορισμένους ευρωπαίους διπλωμάτες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιολογήσει τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης στις αρχές Φεβρουαρίου.
Το ελληνικό έλλειμμα είναι 4 φορές μεγαλύτερο από το ανώτατο προβλεπόμενο έλλειμμα του 3% του ΑΕΠ, ενώ το δημόσιο χρέος της χώρας φτάνει στο 113% του ΑΕΠ. Αλλά όπως επισημαίνουν αξιωματούχοι, καθώς η Ελλάδα δεν είναι από τις μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης, τα προβλήματα που ανακύπτουν από την οικτρή κατάσταση των δημόσιων οικονομικών της μπορούν να απορροφηθούν.
Ένα σημαντικό ζήτημα που τίθεται όμως είναι πως ο μηχανισμός παροχής συνδρομής μπορεί να είναι πολύπλοκος καθώς υπάρχουν αμφιβολίες για το αν οι ευρωπαϊκές συνθήκες το επιτρέπουν. Μια πρώτη επιλογή, που πάντως δεν φαίνεται πιθανή, είναι η έκδοση ενός ευρωομολόγου που θα καλύψει το σύνολο των 16 κρατών-μελών της Ευρωζώνης. Και κάτι τέτοιο ίσως απαιτήσει πολύπλοκες νομικές αλλαγές που θα πάρουν πολύ χρόνο. Σε κάθε περίπτωση ο σοσιαλιστής επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Μάρτιν Σουλτς, ζήτησε χτες από την Επιτροπή να προωθήσει τις προτάσεις για την έκδοση του ευρωομολόγου. «Στην παρούσα συγκυρία πρέπει να σταθούμε στο πλευρό της Ελλάδας – όχι να την εγκαταλείψουμε στο έλεος των παγκόσμιων αγορών», είπε.
Μια δεύτερη εναλλακτική λύση με λιγότερα νομικά προβλήματα μπορεί να είναι η παροχή διμερούς βοήθειας από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης προς την Ελλάδα. Το πώς όμως μπορούν να συγκεντρωθούν τα χρήματα και να διεκπεραιωθούν οι διαδικασίες παραμένει σε εκκρεμότητα. Κατά τις δηλώσεις άλλου Ευρωπαίου αξιωματούχου, δεν υπάρχει μέχρι στιγμής συζήτηση σχετικά με το μοίρασμα των βαρών – το βαθμό δηλαδή στον οποίο θα συμβάλλει κάθε μέλος –, αν και η γενική πεποίθηση στην αγορά είναι πως το βάρος της χρηματοδότησης θα το αναλάβουν η Γερμανία και η Γαλλία που αποτελούν τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης.
Μια τρίτη εναλλακτική πρόταση προβλέπει την επίσπευση των πληρωμών της ευρωπαϊκής αναπτυξιακής βοήθειας για τις φτωχές περιοχές που οφείλονται στην Ελλάδα για την περίοδο 2007 - 2013. Αυτό μπορεί να βοηθήσει την Αθήνα να στηρίξει βραχυπρόθεσμα τα δημόσια οικονομικά και να της δώσει άμεσα ανάσα από την πίεση των αγορών.
Οι συνομιλίες για όλα αυτά αναμένεται να πυκνώσουν ενόψει της συνάντησης κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα διεξαχθεί στις 11 Φεβρουαρίου στις Βρυξέλλες. Στόχος της συνάντησης είναι η συζήτηση των μακροπρόθεσμων σχεδίων για την αναζωογόνηση της ευρωπαϊκής οικονομίας αλλά είναι πιθανό ότι η ελληνική κρίση θα επισκιάσει την αρχική ατζέντα.
Να σημειώσουμε εδώ ότι η διαφορά αποδόσεων ανάμεσα στα ελληνικά και στα γερμανικά ομόλογα διευρύνθηκε σημαντικά την Τετάρτη καθώς στις αγορές ενισχύονταν οι αμφιβολίες για τη δυνατότητα της Αθήνας να χρηματοδοτήσει το χρέος της. Το άνοιγμα του σπρεντ ήρθε μετά την διάψευση της Αθήνας ότι έδωσε εντολή στην επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs να πουλήσει κρατικά ομόλογα στην Κίνα.
Η Ελλάδα επιδιώκει φέτος να αντλήσει κεφάλαια 53 δις για τον περιορισμό του ελλείμματός της, που είναι και το μεγαλύτερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην Ε.Ε.. Η Υπηρεσία Διαχείρισης Χρέους δεν έχει παράσχει μέχρι στιγμής ένα χρονοδιάγραμμα των φετινών εκδόσεων, αλλά οι αναλυτές εκτιμούν πως η χώρα θα προσπαθήσει να προωθήσει ένα 10ετές ομόλογο τον επόμενο μήνα. Η επιτυχία της έκδοσης αυτής θα αποτελέσει και το κρίσιμο τεστ που θα δείξει αν η χώρα χρειάζεται βοήθεια από τα άλλα μέλη της Ευρωζώνης.
Αυτή την εβδομάδα η Ελλάδα συγκέντρωσε 8 δις ευρώ μέσω της πώλησης ενός 5ετούς ομολόγου, δεχόμενη προσφορές ύψους 25 δις ευρώ. Αλλά η αποτίμηση του ελληνικού ομολόγου περιλάμβανε ένα ζουμερό πρίμιουμ 350 μονάδων βάσης, ήτοι 3,5% πάνω από το επίπεδο επιτοκίων των συμβάσεων swap αντίστοιχης διάρκειας, που σημαίνει απόδοση περίπου 6, 22%.
Στην παρούσα φάση η Αθήνα αντιμετωπίζει ένα άκρως πολύπλοκο καθήκον αφού πρέπει να καθησυχάσει από τη μια τις αγορές ότι μπορεί να θέσει υπό έλεγχο τα δημόσια οικονομικά της, και από την άλλη τους φόβους του ελληνικού λαού για δρακόντειες περικοπές των κρατικών δαπανών. Η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι τα υιοθετούμενα μέτρα που προβλέπουν περικοπές στα επιδόματα και τον αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και συγχωνεύσεις κρατικών υπηρεσιών, θα οδηγήσουν σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Ένα ερώτημα, τέλος, που μοιάζει να διχάζει οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης είναι το αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα έχει συμμετοχή στο εγχείρημα διάσωσης της Ελλάδας. Διότι στην Ευρωζώνη υπάρχουν αρκετές χώρες που προτιμούν μια περιφερειακή λύση, ενώ άλλες δεν έχουν αντιρρήσεις στο ενδεχόμενο μιας συνεργασίας με τον υπερεθνικό δανειστή.
(από sofokleous10)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου